Közélet, hírek

Tower Bridge 125

1/8

A Tower Bridge 1900-ban képeslapról

?>
A Tower Bridge 1900-ban képeslapról
?>
Naplementekor. Van még hova fokozni.
?>
A Városháza felső emeletéről.
?>
Építik a Tower-hídat 1893-ben.
?>
Felhőkkel még szebb.
?>
A két csapószerkezetet maximum 180 fokra lehet felnyitni. Ezt szabályozzák az alatta elmenő hajó méreteihez képest, de ha a királynő megy el alatta, mindig 180 fokra nyitják.
?>
A Norman Foster által tervezett City Hall-lal, vagyis a híres-neves Városházával egy látómezőben.
?>
Ma már a Walkie Talkie és a többi felhőkarcoló is hozzátartozik a Tower Bridge látványához.
1/8

A Tower Bridge 1900-ban képeslapról

Tower Bridge 125
Közélet, hírek

Tower Bridge 125

2019.07.01. 15:46

Cikkinfó

Földrajzi hely:
London

Építészek, alkotók:
Horace Jones, John Wolfe Barry, George D. Stevenson, William Armstrong

Vélemények:
1

Ha tíz embert megkérdeznénk, melyik a világ leghíresebb hídja, valószínűleg kilenc kapásból rávágná, a londoni Tower Bridge. A London jelképévé is vált ikonikus építészeti alkotás kettős híd: alsó része felnyitható, alatta óriási tengerjáró hajók is elférnek, a gyalogosok pedig fent, a szédítő 43 méteres magasságban kifeszülő felső hídsoron is közlekedhetnek. Amikor építették, a Tower Bridge volt a legnagyobb felnyitható híd a világon.

Mindenütt a világban vannak ikonikus épületek, a Tower Bridge is ilyen, ráadásul nemcsak Londonban, illetve Angliában számít szimbólum értékűnek, hanem az egész világon. A Tower Bridge-re mindenki életében egyszer legalább rá akar lépni. Persze ma már rég nem azt az arcát mutatja, mint akár néhány éve, hiszen megváltozott a londoni skyline, és a felhőkarcolók ott sorakoznak mögötte, például a Sajtreszelő néven emlegetett Cheesegrater vagy az összetéveszthetetlen formájú 30 St Mary Axe.


A Tower Bridge 1900-ban képeslapról
1/8
A Tower Bridge 1900-ban képeslapról

 

Viktoriánus masterpiece

A brit főváros egyik jelképét 1894. június 30-án nyitották meg Londonban a viktoriánus építészet és technológia mesterműveként. A 18. század közepéig csak egyetlen híd, a dalból is ismert, épületekkel teli régi London Bridge ívelte át a Temzét. A lakosság növekedésével és a város gazdasági fejlődésével újabb hidak épültek, 1831-ben a London Bridge helyére is új, széles vízi átkelő került. Az új hidak azonban mind a London Bridge-től nyugatra épültek, mert ettől keletre a forgalmas kikötő terült el. A század közepére azonban Kelet-London is benépesült, az itteni lakók azonban csak óriási kerülővel jutottak át a folyó egyik partjáról a másikra. 1876-ban a városvezetés pályázatot írt ki egy új híd építésére, amely a közúti átkelés lehetővé tétele mellett a kereskedelemben létfontosságú nagyméretű vitorlás hajók közlekedését sem akadályozza. A beérkezett félszáz pályamű közül 1884 októberében választották ki a városi főépítész (s egyben a bíráló bizottság tagja), Horace Jones és John Wolfe Barry közös pályaművét. Ez lett a Temze legalsó hídja, melyet kézenfekvően a közelben lévő Towerről neveztek el. A híd építését 1886-ban kezdték el, az alapkövet a walesi herceg, a későbbi VII. Eduárd király rakta le.


Építik a Tower-hídat 1893-ben.
4/8
Építik a Tower-hídat 1893-ben.

Egyszerűbb lett volna eredetileg

A London legkeletibb hídját megálmodó Jones nem érhette meg a híd elkészültét, 1887-ben, még a munkafolyamatok közben meghalt, a munkát George D. Stevenson folytatta, neki köszönhető, hogy nem az eredeti tervekben szereplő egyszerűbb téglahomlokzat, hanem a „cifrább", a környezetbe jobban illeszkedő, viktoriánus gótikus stílusú homlokzattal híresült el az ikonikus építmény. Nem feledkezhetünk meg harmadik kollégájukról, aki nélkül a híd nem lenne az, ami, a csapóhíd mozgató szerkezetét William Armstrong alkotta meg. Az 1,2 millió fontba kerülő építkezés nyolc éven át tartott, öt fővállalkozónak és heti 56 órás munkaidőben dolgozó 432 munkásnak köszönhető a „technikai diadal", „az angol nagyság új kifejeződése" — amint azt a walesi herceg a híd 1894. évi felavatásakor mondott beszédében büszkén hangoztatta. Az átkelő kiállta az idő próbáját, ma is működik, sőt a brit főváros egyik legismertebb jelképévé vált.


Felhőkkel még szebb.
5/8
Felhőkkel még szebb.



Üvegpadló és tériszony

Ha még nem lenne elég a tériszonyból a 43 méter magas gyaloghíd, bátorságfokozóként még ott az üvegpadló, amelyen keresztül lefele tekintve az alatta átmenő hajókat vagy akár a hídszerkezet felcsapódását is figyelemmel kísérhetjük, bár ezt már csak az igazán jó fizikai állapotúaknak és a hegymászó alkatoknak ajánljuk. Ha tudjuk, hogy erre sosem fogunk vállalkozni, íme egy videó. 


Ma már a Walkie Talkie és a többi felhőkarcoló is hozzátartozik a Tower Bridge látványához.
8/8
Ma már a Walkie Talkie és a többi felhőkarcoló is hozzátartozik a Tower Bridge látványához.

 

A folyami forgalom ma már a korábbinál kisebb, de még most is elsőbbséget élvez a közúti forgalommal szemben. Itt lehet látni, hogy mennek át a kisebb és a nagyobb hajók a híd alatt. Napjainkban a nagy hajóknak 24 órával korábban kell jelezniük áthaladási szándékukat. (Talán ha így lett volna a Hableánnyal is, elkerülhető lett volna a végzetes tragédia.) A turistalátványosságként is közkedvelt felnyitás időpontjairól a híd honlapján lehet tájékozódni, születésnapján ötször is felemelik, hogy átengedjék a kirándulóhajókat. A híd 2000 óta számítógéppel vezérelt felnyitása az áthaladó hajók számára ingyenes.


Naplementekor. Van még hova fokozni.
2/8
Naplementekor. Van még hova fokozni.

Naponta 40 ezren a Tower Bridge-en

A Tower-híd továbbra is igen forgalmas közúti átkelő, naponta 40 ezren közlekednek rajta. Állagának megóvása miatt maximum 18 tonnás járművek, 32 km/órás sebességgel haladva vehetik igénybe, a szabálytalankodókat kamerarendszer segítségével szűrik ki.

Mi van a tornyokban?

Nyilván mindenkit ez foglalkoztat a leginkább, ki, mi van a tornyokban, ott ül-e a hídpénzszedő, a hídőr?  Nos, a kőtornyokban kiállítás mutatja be a híd történetét.

Az újból megnyitott gyaloghidakról turisták gyönyörködhetnek a város panorámájában, és ha nincs tériszonyuk, üvegpadlón állva nézhetnek le a hídon áthaladó piros double deckerekre, a szintén szimbolumértékűvé vált londoni emeletes buszokra.


A két csapószerkezetet maximum 180 fokra lehet felnyitni. Ezt szabályozzák az alatta elmenő hajó méreteihez képest, de ha a királynő megy el alatta, mindig 180 fokra nyitják.
6/8
A két csapószerkezetet maximum 180 fokra lehet felnyitni. Ezt szabályozzák az alatta elmenő hajó méreteihez képest, de ha a királynő megy el alatta, mindig 180 fokra nyitják.

A hidat 1977-ben II. Erzsébet uralkodásának 25. évfordulója alkalmából piros-fehér-kék színűre festették, 1982-ben műemlékké nyilvánították.2008-2012 között pedig négymillió fontos költséggel renoválták és kék-fehér színű ruhába öltöztették, a 2012-es londoni olimpia idején hatalmas ötkarikás emblémával díszítették.

A Tower Bridge felavatásának 125. évfordulójára kiállítással és rendezvényekkel készülnek, egyúttal megemlékeznek az egyik tervező, Horace Jones születésének 200. évfordulójáról is.

 

ÉF

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2019.07.23.
06:22

A nyitókép döbbenetes. Ilyen gáztartálysorhoz hasonlító, kövér és ronda irodaépületek övezik ma a Tower Bridge-t? Úgy látszik, London belvárosát nem csak a magassági koordináta mentén, hanem széltében és hosszában is alaposan elkúrták a nagybrit beruházók és hű szolgáik, az építészek. Persze, sejthető volt ez már a Tate Modern láttán. A képre visszatérve, a Temze megalázott csatornaként kanyarog a kőrengetegben. Akár a Duna majdan, mondjuk még 25 év fideszes építészeti ízlésdiktatúra és kormányzati hátszelű, beruházói városuralom után.

Válasz
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk

Támogasd az Építészfórumot!

Egyszeri/havi támogatás:
Támogatás összege:
Ft
Kérjük, minimum 500 forinttal
támogasd az Építészfórumot.
TÁMOGATÁS BANKI ÁTUTALÁSSAL

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

Bankszámlaszám:
16200106-11528744

IBAN:
HU79162001061152874400000000

SWIFT:
HBWEHUHB

Euró utalás

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

IBAN:
BE60 9670 0946 7970

Swift kód:
TRWIBEB1XXX

Partnerek/Támogatók

Partnereink
Támogatóink
Médiapartnereink