Helyek/Infrastruktúra

Teljesen megújul a budapesti Libegő

1/1

Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan

?>
Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan
1/1

Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan

Teljesen megújul a budapesti Libegő
Helyek/Infrastruktúra

Teljesen megújul a budapesti Libegő

2020.04.28. 15:22

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Uvaterv

Kiírták az uniós közbeszerzési pályázatot a budapesti Libegő szerkezetének megújítására. Az alsó és a felső állomásépület felújítására kiírt tender eredményét a XII. kerület már ki is hirdette, így a budapestiek közkedvelt kirándulóhelyszíne 2022-re megújulhat. Addig viszont nem lesz Libegő.

A Normafa park fejlesztéseként már tavaly tervezték az 1970-ben épült Libegő felújításának elindítását; a Hegyvidéki Önkormányzat 2019-es költségvetése 3,8 milliárd forintot szánt a vonal, valamint a két fogadóépület felújítására – írta egy évvel ezelőtt a Menedzsment Fórum. A beruházás azonban átcsúszott az új évre. A két fogadóépület felújítását több kerületi beruházással együtt, közös csomagban hirdették meg, amelyet márciusban nyert el egyedüli ajánlattevőként, nettó 7 milliárd 985 millió forintért az Archibona Kft. Ebből a Libegő völgyállomás épületek kivitelezése 1 milliárd 121 millióba, a Libegő hegyállomás épületek kivitelezése 1 milliárd 197 millió forintba kerül.

A beruházás részeként április 21-én a XII. kerület a pálya felújítására is közbeszerzési kiírást tett közzé. A feladat a „Zugligeti Libegő egyköteles, körforgalmú, négyszemélyes függőszékes kötélpályájának elvi építési engedélyéhez illeszkedően tervezési feladatok ellátása, a jelenleg meglévő Zugligeti Libegő elbontása, az új létesítmény építése az alábbi új pályaparaméterek alapján: Az új kötélpálya teljes hossza 1 051,51 fm, vízszintes vetületi hossza 1 015,00 m. A két állomás közötti magasságkülönbség 262,26 m, a kötélpálya átlagos hajlásszöge 25,84 %. A kötél legnagyobb hajlásszöge 56,35 %. A nyomtáv 5,20 m. A székek száma 80 db 4 személyes, egymástól 28,80 m-re elhelyezve. A teljes nyomvonalon összesen 9 db új, acélszerkezetű oszlop készül, távolságuk a terep függvényében változik (kb. 140–160 m), a két végén ennél kisebb (kb. 50–100 m). Az oszlopok magassága változó, de jellemzően 16-19 m."

Az ajánlatokat 2020. június 8-ig várják; a beruházást a szerződés aláírásától számított két éven belül be kell fejezni. 

A budapesti Libegő 1969-1970 között épült az UVATERV tervei alapján, komolyabb felújításon a rendszerváltás idején esett át utoljára.
 

Nyitókép: Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk