/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

Társadalmi egyeztetés indul az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszáról

1/6

Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

?>
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
1/6

Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

Társadalmi egyeztetés indul az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszáról
Helyek/Infrastruktúra

Társadalmi egyeztetés indul az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszáról

2020.09.14. 15:43

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Fürjes Balázs, Vitézy Dávid

Cég, szervezet:
Budapest Fejlesztési Központ

Vélemények:
1

Dosszié:

Társadalmi párbeszédet indítva véleményeket, javaslatokat vár az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszával kapcsolatban a tervezést irányító Budapest Fejlesztési Központ. Az új déli körútnak a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos út csomópontig tartó első üteméről szóló terveket és kérdőívet az Új Duna-híd projektet bemutató, most induló honlapról lehet elérni.

A híd és úthálózata egy fasorokkal és zöldterületekkel szegélyezett városias körút jellegét ölti majd, széles gyalogosjárdákkal, kerékpárúttal. A Budapest Fejlesztési Központ egyebek között szeretné megismerni a budapestiek és a környező településen élők véleményét a Dél-Pestet, Csepelt és Dél-Budát összekötő új úthálózatról. A www.ujdunahid.hu oldalról elérhető kérdőívet szeptember 29-éig lehet kitölteni.

Az Új Duna-híd tervezése 2018-ban indult el, a munkát az egy évvel korábban kiírt nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és a brit Buro Happold Engineering alkotta tervezői konzorcium végzi. Az ehhez kapcsolódó, Ráckevei-Soroksári-Duna ág feletti hídon a FŐMTERV mérnökei dolgoznak. 2020 februárjában Kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös fejlesztési testülete, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa támogatta az Új Duna-híd megépítését.

Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
2/6
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

„Széles körű egyetértés, konszenzus van abban: Budapest közlekedésében új egyensúlyra van szükség, a közösségi közlekedés, az autós közlekedés és a kerékpáros közlekedés között. A Kormány által tervezett új déli Duna-híd ennek az egyik mintaprojektje: irányonként két új forgalmi sávon kapcsolja majd össze az autóforgalom számára a déli kerületeket és városfejlesztési övezeteket, egyúttal lehetővé teszi a belváros forgalomcsillapítását. Magán a hídon pedig új villamosvonal épül a közösségi közlekedést választók számára, csatlakozással a fejlesztés alatt álló csepeli és ráckevei hév-vonalakhoz, illetve Budapest legtágasabb, irányonként két és fél méter széles kerékpárútjai épülnek meg az új körúton, összekapcsolva a déli kerületeket"– mondta Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Hozzátette: elengedhetetlenül fontosnak tartja, hogy a nagyobb budapesti fejlesztésekkel, beruházásokkal kapcsolatban valódi részvételen alapuló párbeszéd alakuljon ki, és hogy azok is elmondhassák a véleményüket, akik az új híd használói lesznek majd. 

Az új híd jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, de jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához is. Az Új Duna-híd és kapcsolódó úthálózat megépítése hozzájárul a Hungária körgyűrűn belüli forgalomcsillapításhoz és a belvárosi Duna-hidak forgalmi terhelésének csökkentéséhez. A Lánchídon, Erzsébet hídon és Szabadság hídon 30%-os, a Petőfi hídon 10%-os forgalomcsökkenés elérését segíti elő, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedésekkel együtt naponta több, mint 50 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak terhelése. Az új Duna-híd tervét az októberi önkormányzati választások utáni kezdeti vitákat követően végül a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa is támogatta 2020 februári ülésén.

A fejlesztéssel a Rákóczi híd délről érkező forgalma is csökken, így a Rákóczi híd a jövőben a Petőfi híd és az Erzsébet híd forgalmának átvételében is nagyobb szerepet tölthet be. Az Új Duna-híd és a Ráckevei (Soroksári)-Dunát átszelő kisebb párja együttesen olyan területek jobb elérését teszik lehetővé, amelyek már ma is a városfejlesztési elképzelések középpontjában állnak. A Duna-híd és kapcsolódó úthálózatuk megépítésével Budapest új városrészei jöhetnek létre ezeken a ma még jellemzően elhagyott, üresen álló, zömében rozsdaövezeti telkeken.

„Az új körút a 21. század szemléletével épül. A tervezés kezdetétől fogva szem előtt tartjuk, hogy az Új Duna-híd és a kapcsolódó körút igazi városias főútként működjön: szintbeli csomópontjai legyenek, gyalogos aluljárók vagy felüljárók helyett zebrákon lehessen átkelni rajta, és ne csupán közlekedési folyosó, hanem a környező városrészek fejlődését, a kiterjedt rozsdaövezetek átalakulását szolgáló tengely legyen. A 2x2 sávos útpályát teljes hosszában irányhelyes kerékpáros létesítmények kísérik, a forgalomtól védett járdákat fasorok szegélyezik majd és Újbudán még egy kisebb útmenti parkot is tervezünk. Nagyon örülök, hogy most ezeket az elképzeléseket megismertethetjük a budapestiekkel és az agglomerációban élőkkel. Kíváncsiak vagyunk mindenki véleményére annak érdekében, hogy ezek az adatok és információk is segítsenek a budapesti közlekedésfejlesztés következő évtizedeiben" – mondta el az új honlap indulása kapcsán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. 

Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
4/6
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

Az új városi körút úthálózatának első szakaszát – amely a Fehérvári úttól a Gubacsi úti – Illatos úti csomópontig tart – a Budapest Fejlesztési Központ szakmai irányításával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. készíti elő. A most indult, a hidat és kapcsolódó úthálózatát bemutató honlapon megtekinthetők a még nem végleges, tájékoztató jelleggel közzétett fejlesztési elképzelések, az úthálózat jellegzetes elemei, megoldásai. A www.ujdunahid.hu oldalról elérhető kérdőív négy nagyobb tematikus egységből áll:
•    a beruházáshoz kapcsolódó általános szempontok,
•    a budai oldali fejlesztések,
•    a Csepel-szigetet érintő fejlesztések,
•    és az első szakasz pesti oldali fejlesztéseinek véleményezéséből.

A mostani felmérés az első szakaszról, azaz a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó nyomvonal előzetes terveiről szól. A fejlesztés második üteméről, a pesti oldali folytatás nyomvonaláról a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020 februárjában megszületett határozatának értelmében az ősz folyamán indít átfogó társadalmi párbeszédet a Budapest Fejlesztési Központ.

 

Forrás: sajtóközlemény

Vélemények (1)
Reki
2020.09.14.
17:43

Nézegetem a Google térképen az új híd lehetséges kapcsolódásait. A Galvani út-Illatos út nyomvonalán Csepelen keresztül. Utána délen már csak egy Albertfalva/Budafok magasságában lehetséges egy új híd. De előtte északon Aquincum-Árpád út nyomvonalán fontosabb lenne egy hidat építeni. Ezután már több hidat nem bírna el Budapest.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk