Nézőpontok/Kritika

Ott jártunk: Expo Milano 2015 - II. rész

1/91

Látkép előtérben a török pavilonnal - fotó: Mizsei Anett

?>
Látkép előtérben a török pavilonnal - fotó: Mizsei Anett
?>
Látkép előtérben a török pavilonnal - fotó: Mizsei Anett
?>
Indonéz pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Türkmenisztán - fotó: Mizsei Anett
?>
Indonéz pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Indonéz pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Török pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Török pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Török pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Török pavilon, zöldfal - fotó: Mizsei Anett
?>
Török pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
USA pavilon, függőleges konyhakert - fotó: Mizsei Anett
?>
USA pavilon, függőleges konyhakert - fotó: Mizsei Anett
?>
Expo 2015. Milánó - fotó: Mizsei Anett
?>
Németország pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Expo 2015. Milánó - fotó: Mizsei Anett
?>
Ecuador - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Ausztria pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Olaszország - fotó: Mizsei Anett
?>
Olaszország - fotó: Mizsei Anett
?>
Olaszország - fotó: Mizsei Anett
?>
Liebeskind-pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Liebeskind-pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Liebeskind-pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Újhollandia - fotó: Mizsei Anett
?>
Coca-cola - behajtani tilos - fotó: Mizsei Anett
?>
Izrael pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Izrael pavilonja - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett
?>
Egyesült Királyság, háttérben a magyar pavilonnal - fotó: Mizsei Anett
?>
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett
?>
Egyesült Királyság, háttérben a magyar pavilonnal - fotó: Mizsei Anett
?>
Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett
?>
Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett
?>
Kazah pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Kazah pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
?>
Expo 2015. Milánó - fotó: Mizsei Anett
?>
Uruguay - fotó: Mizsei Anett
?>
Malajzia - fotó: Mizsei Anett
?>
Malajzia - fotó: Mizsei Anett
?>
Moldovai pavilon - fotó: Mizsei Anett
?>
Dél-Korea - fotó: Mizsei Anett
?>
Dél-Korea - fotó: Mizsei Anett
?>
Belorusszia - fotó: Mizsei Anett
?>
Belorusszia - fotó: Mizsei Anett
?>
1/91

Látkép előtérben a török pavilonnal - fotó: Mizsei Anett

Ott jártunk: Expo Milano 2015 - II. rész
Nézőpontok/Kritika

Ott jártunk: Expo Milano 2015 - II. rész

2015.06.03. 10:11

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Milánó, Olaszország

Vélemények:
1

Dosszié:

145 ország és számos világcég pavilonja is megjelent Milánóban, az Expo területén. A vizuális kultúra és az ökologikus szemlélet sokféleségét felvonultató világkiállításon Magyarországot az "Életkert" címet viselő pavilon képviseli. Mizsei Anett írásának második része.

Számos irányzathoz nem köthető, nehezen besorolható pavilon is épült. Mindenképp említésre érdemes a szlovén hegyeket megidéző épület, amit a SoNo Arhitekti jegyez. Oldalt felhasadó és felfele törekvő tömege, a futurisztikus felületű bejárati zöldfal és több terem füzére adja az alapképletet, s frappáns, interaktív ötletek öltöztetik. Ilyen például a mozgó méhsejt-szerkezetű tükörfelület – amely az orosz pavilon konzoljához hasonlóan közös fényképezkedésre csábítja a fiatalabb korosztályt. Eggyel elgondolkodtatóbb és legalább ilyen népszerű elemek a padlóból felnyúló kürtők, amelyekbe széndioxidot visszafújva mechanikus szerkezetek működtethetőek, ezzel hívják fel a figyelmet a CO2-kibocsátás problémájára.

Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett
20/91
Szlovénia pavilonja - fotó: Mizsei Anett

A törökök és a hollandok bizonyos szempontból a legmerészebbek voltak. Egyik ország sem épített hagyományos értelemben vett pavilont. A török egység inkább egy kert analógiájára készülhetett, több kis épített egység jelenik meg egy rácsos struktúrán, mesterséges lugason belül. A szerkesztés lazasága azt is megengedte, hogy a pár fő befogadására alkalmas kicsi pavilonokon direkt módon jelenjenek meg török népi motívumok. A hollandok még ennél is tovább merészkedtek: néhány lakókocsi és színes furgon alkotta együttesben fogadták a látogatókat. A gegszerűségen túl ez egyféle kiáltvány is a túlépítkezés, az indokolatlan és szükségtelen pazarlás ellen.

Látkép előtérben a török pavilonnal - fotó: Mizsei Anett
2/91
Látkép előtérben a török pavilonnal - fotó: Mizsei Anett

Közvetlen a Foster-féle arab mellé került az azeri pavilon, ami szépen rímel a szomszéd erős tömegére: spontán módon szinte ismétli azt, finoman ívelt fa lamellasorral. Tervezője, az olasz Simmetrico Network a nagyjából dobozszerű pavilon látványos fókuszpontjaivá az ékszerként belefoglalt tökéletes üveggömböket tette. A könnyed buborékokban kis, mesterséges kertek találhatók. A másik izgalmas részlet a galériás térbe befüggesztett fénylő installáció, amely egy szárnyaló sast idéz a kortárs design lágy, számítógéppel generált formáival.

Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
74/91
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett

Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett
81/91
Azerbajdzsán - fotó: Mizsei Anett

Az organikus gondolat egyébként népszerű volt a pavilonok alkotói körében: kisebb vagy nagyobb mértékben számos épületnél felbukkant a természetből átvett formavilág: a fészekszerű olasz, de akár a fehér kupolás dél-koreai is ide sorolható. Izgalmas tömeget alkottak a belorusz pavilonnál: a félbevágott domb két szembenéző támfallal nyílik meg a hasadékban közlekedők felé (koncepció: Kola Zhytstsya). Elegáns megoldás, ahogy a kisméretű pavilon cseppet sem tolakodóan átengedi magán a látogatót, s a tetején az "Élet kereke" hívja fel a figyelmet magára.

Belorusszia - fotó: Mizsei Anett
90/91
Belorusszia - fotó: Mizsei Anett

 

Közvetlen mellette hevernek a félig földbe süllyedt magvakat formázó "Glulam" (ragasztott, laminált fa) szerkezetű elliptikus kupolák – ez a maláj pavilon. Az egymás mögé felfűződő organikus terekben többek közt vetítőterem és őserdő is található. Interaktív, izgalmas részlet a sötét folyosóban vetített, virtuális szentjánosbogár-raj, ami reagál a belépők mozdulataira.

Malajzia - fotó: Mizsei Anett
85/91
Malajzia - fotó: Mizsei Anett

Talán az organikus ihletésű pavilonok közé sorolható az Egyesült Királyságé is (Wolfgang Buttress). A brit kultúrához igaz, csak laza szálakkal kapcsolható a méhkas-analógia, mégis telitalálatnak bizonyult. Talán az elmúlt évek pozitív sajtója, a méhek védelmének sürgető üzenete tette, s persze a gondosan megtervezett pavilon. Rozsdáslemezzal borított járatokon haladunk, szemmagasságunkban vadvirágos rét: szembesülés kicsinységünkkel és azzal a perspektívával, ami a nálunk is apróbbak sajátja. Elveszhetünk ebben a labirintusban, megpihenhetünk egy-egy beugróban, de akármerre is haladunk, előbb-utóbb "haza" találunk: az ösvények a lenyűgözően filigrán, méhsejt-szerkezetet alkotó kaptárhoz futnak össze.

Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett
72/91
Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett

Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett
69/91
Egyesült Királyság - fotó: Mizsei Anett

Természeti formák inspirálták a német, a vietnami, a thai, a mexikói, a kazahsztáni vagy épp az indonéz pavilont, ahogyan az itthon már előre ízekre szedett magyart is (koncepció: Sárkány Sándor). Az előtörténet helyett azonban ezúttal a végeredményre koncentrálnék. Erről pedig le kell szögeznem: a pavilon minden szögletében tettenérhető a szervezők lelkesedése, jó szándéka, az akarat, hogy hagyományainkat és jelenkori csúcsteljesítményeinket minél szélesebb körben és több témában megmutassák. Hogy ez valamiért mégsem sikerül úgy, ahogyan szeretnénk, annak véleményem szerint két főbb oka van.

Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
49/91
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett

Az első probléma nem más, mint az az – ugyancsak végtelen jó szándékkal, de kíméletlenül beleerőltetett – ideológiai háttér, ami egy ilyen pavilonba nem fér bele. Nem eszmei szempontból, hanem egészen egyszerűen fizikailag. "A legtisztább forrásból" – ez a mottó, és ha némi következetességgel és szigorral végigviszik az alkotók, akkor valószínűleg egészen máshogy történik minden. A tartalomban még jobbára érvényesülő alaptétel magára a házra láthatóan semmilyen hatással nem volt. Filozófiai öngól, ahogy a pavilon egy fejbiccentésre sem méltatja a magyar építési hagyományokat, amikre teljes joggal vagyunk – lehetnénk – büszkék, nem mellesleg a fenntarthatóság és a környezetkímélő építés szempontjából is lenne üzenete. Van helyette két sámándob közé szorított Noé bárkája, ami így együtt, minden további bőbeszédű, dekorációként ráhúzott szimbólumtól eltekintve sem lehet tiszta, sem egy forrásból fakadó.

Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
63/91
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett

Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
56/91
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett

A második probléma, ami nyilván a fentiektől egyáltalán nem független: a pavilon, mint épület, nem működik jól. Átgondolatlan a térszervezése, s amit minimális költségvetésből felépült pavilonok is kiválóan teljesítenek, arra tökéletesen alkalmatlan: nem vezeti végig az embert önmagán, nem csábít barangolásra. A földszinti tér még a legszerencsésebb ilyen szempontból, de a vertikális közlekedők annyira marginális helyre kerültek, hogy egyszerűen nem találnak fel az emberek a felsőbb szintekre. Pedig Máté Bence természetfotói megérnék a fáradságot, így azonban egy erdei iskola hátsó lépcsőházának falára rajzszegezett gyűjteménynek hat a kiállítás.

Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
68/91
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett

Ugyanígy távol került a forgalmasabb területektől az a kisebb étterem, amely a tetőteraszon várja a vendégeket. Hogy ennek zöldesítése és a középpontba helyezett üvegmedence vízzel való feltöltése elmaradt, az nyilvánvalóan a legnagyobb vesztesége a pavilonnak. Győzött a tűzbiztonsági szempont és az engedélyező hatóságok kíméletlenül kigyomlálták a tetőkertet. Ironikus, hogy a vizet is biztonsági okból (az üvegfödémre kerülő víztömeget ítélték kockázatosnak) kellett elhagyni.

Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett
64/91
Életkert - a magyar pavilon - fotó: Mizsei Anett

E két tényezőből adódóan nem véletlen tehát, hogy az egyébként teljes felszereléssel kitelepített szövőasszonyok, nemezelők, kézművesek végtelenül idegenül hatnak ebben a környezetben. És itt érünk el a két probléma találkozásához: a pavilon tökéletesen távoli maradt nemcsak a saját filozófiai hátterétől, de tőlem, mint magyar szemlélőtől is. A mindent átfonó koncepció hiányában pedig sajnos végül szétaprózódik a tartalom is, hiába jelennek meg pontszerűen olyan interaktív és közönségsikert garantáló elemek, mint mondjuk a Bogányi-zongora, amelyen heti kétszer az azeri kormánybiztos koncertezik. A fonott kosárhoz hasonló indonéz, vagy a szigorúan "házikó" formájú spanyol pavilonban előbb véltem volna felfedezni a magyar hagyományok és néplélek nyomait. Ezzel együtt a magyar pavilon – úgy tudom – népszerű, a mi szempontunkból azonban sajnos elvesztegetett lehetőség maradt.

Mizsei Anett


Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2015.06.04.
13:17

Volt egy vita, Expo-pavilon ügyben, 2014 januárjában. No nem az a bizonyos nagy anyázás, hanem annak egy szerény mellékszála: hogy létezik-e külön pavilon-építészet*, vagy pedig "csak jó és rossz építészet van" (ezt, ha jól emlékszem, cicu22 képviselte). A megépült és ismertetett számtalan pavilonról szóló kép- és szöveganyag az előbbi, tehát a külön műfajú pavilonépítészet léte mellett érvelő véleményt támasztja alá.

* Így írtam 2014. jan. 20-án, az Ertsey-Sárkány féle Alakor-ról: "Nekem se tetszik, de ne felejtsük el: ez egy pavilon, egy installáció, nem pedig épület. Az iránta támasztott követelmények ezáltal lényegesen egyszerűbbek, egyszersmind időben korlátozottabbak, megjelenése sokkal inkább a talmi stílfekvésében értelmezhető. Az egész cucc az esztétikum esztrád-műfajában mozog. Lehet tehát csiricsáré, önmagát kellető, egyszerű képzettársításokkal operáló, bombasztikus és bevallottan ideiglenes."

Ettől teljesen függetlenül, ami magyar pavilonként megszületett, az valami elképesztő: az alapgondolat velejét jelentő tetőkert nélkül, ám azzal a szürke, fém liftházzal a nyak-tagban. Szőcs úr! Vonalban tetszik lenni? Mi történt és mennyiért?

Utóirat 2015. június 6-án: Szőcs Géza miniszteri biztos úgy hallgat, mintha a saját pénzéből, saját mulatságára, az erdő mélyén épített kis nyaralójáról kérdeztem volna. Pedig nem arról kérdeztem. A mi pénzünkből, a mi képviselésünkre, a világ színe előtt létező épületről érdeklődöm. És tisztelettel, amit magam sem értek.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk