/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Lengyel iroda tervezi Ostrava új galériáját

1/7

Az ostravai vágóhíd felújítás előtti állapota. Forrás: PLATO Ostrava

?>
Az ostravai vágóhíd felújítás előtti állapota. Forrás: PLATO Ostrava
?>
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
?>
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
?>
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
?>
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
?>
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
?>
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
1/7

Az ostravai vágóhíd felújítás előtti állapota. Forrás: PLATO Ostrava

Lengyel iroda tervezi Ostrava új galériáját
Közélet, hírek

Lengyel iroda tervezi Ostrava új galériáját

2020.04.08. 09:24

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Ostrava, Csehország

Építészek, alkotók:
KWK Promes, Robert Konieczny

Különleges kiállítóteret építenek az ostravai vágóhíd megviselt csarnokából Lengyelország egyik legsikeresebb, nemzetközileg ismert irodája, a KWK Promes tervei alapján. A városi művészeti galéria, a PLATO Ostrava az épület homlokzatain nyíló ajtókon keresztül a környező szabad teret is a kiállítás részévé teheti majd.

Bár a PLATO Ostrava maga zárva tart, új helyszínén április elején megkezdődött jövőbeni épületének kivitelezése a csehországi Ostravában. A 2016-ban alapított, városi fenntartású képzőművészeti galéria jelenleg a volt Bauhaus áruház épületében működik, de a közeljövőben sem költözik sokkal messzebb: a városi vágóhíd műemlék épületegyüttese ugyanis a szomszédos telken található. 

Az ostravai vágóhíd felújítás előtti állapota. Forrás: PLATO Ostrava
1/7
Az ostravai vágóhíd felújítás előtti állapota. Forrás: PLATO Ostrava

A 19-20. század fordulóján végén emelt vágóhíd korábban szintén a német áruházlánc tulajdonában volt, amely – az épületegyüttes rossz állapotára tekintettel – kezdeményezte a műemléki védettség megszüntetését. Szerencsére a város észnél volt, és ellentétben a budapesti Közvágóhíd esetével, amelynek épített öröksége tavaly szinte teljesen eltűnt a föld színéről, felvállalta az értékes épület megmentését. 

2016 novemberében 80 millió koronáért megvásárolták az épületet, majd a következő év elején részben nyílt pályázatot írtak ki, amelyre öt irodát közvetlenül is meghívtak: a Petr Hájek Architektit Prágából, a KWK Promest Katowicéből, az Arkan Zeytinoglu Architects-t Bécsből, a zerozero irodát a szlovákiai Eperjesről és az eindhoveni Wenink Holtkamp építészirodát. A meghívottakhoz a portfóliós kör nyomán Lukáš Kordík (GUTGUT, Pozsony), a PLURAL (Pozsony), az ARKISS-ING (Havířov, Csehország), a RADAARCHITEKTI (Brno), valamint a dublini McCullough Mulvin Architects csatlakozott. 

A pályázaton 2017 áprilisában végül nyolc iroda nyújtotta be munkáját, győztesnek pedig a prágai Petr Hájek irodáját hirdették ki. Az ezt követő közbeszerzési tárgyalást követően azonban Hájek és a város nem talált közös nevezőt, így a második helyezett lengyel KWK Promesnek járt a lehetőség, akik éltek is vele. A kiviteli terveket 2019 májusában szállították le, és nemrég – a Csehországban is komoly problémákat okozó járvány ellenére – megkezdődhetett az építkezés is.

A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
2/7
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről

A meglévő épület legnagyobb értékét a téglaornamentikával gazdagon díszített, erőteljesen tagolt homlokzat jelenti. Miután az eredeti funkció 1965-ben kiköltözött, a komplexum több funkcióváltáson esett át: 1986-ig a város kertészete és egy pékség használta. Az 1990-es években több részét elbontották, majd az elhanyagoltság és egy tűzeset miatt komoly károkat is szenvedett – annak ellenére, hogy 1987 óta védett. 

A KWK Promes megtartja a korábbi beavatkozások, átépítések nyomait a homlokzaton. Sajátos eszköz az, hogy az épületbe korábban vágott, nagyméretű nyílásokat, amelyek megfelelően szolgálnák a galéria funkcióit is, megtartják: itt az egykori falszövetet imitáló, de nyílászáróként funkcionáló forgóajtókat alakítanak ki. Ez izgalmas lehetőséget kínál az intézménynek arra, hogy az épület környező tereit is bevonja a működésbe. Az új elemeket öntött betonból készítik. A felújítással hét különböző méretű és belmagasságú, flexibilis kiállítóteremhez, előadóhoz, irodákhoz – összesen mintegy 2841 hasznos négyzetméterhez jut a PLATO Ostrava.

A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről
6/7
A KWK Promes látványterve az ostravai vágóhíd épületében kialakítandó városi galéria, a PLATO Ostrava épületéről

A KWK Promes a nemzetközileg legismertebb lengyel irodák közé tartozik. Már 2005-ben nemzetközi díjat nyertek egy lakóépülettel, 2016-ban a szczecini Nemzeti Múzeum új épületegyütteséért nekik járt a World Architecture Festival fődíja, a következő évben Mies van der Rohe-díjra jelölték egy lakóépületüket. Az iroda alapítóját és vezető tervezőjét, Robert Konieczny-t tavaly szeptemberben választották a francia Académie d’Architecture tiszteletbeli tagjává. Ostravában egyébként nem ez az egyetlen aktuális, nemzetközi figyelemre számot tartó építkezés: nemrég az amerikai Steven Holl irodája nyerte meg a város új koncerttermére kiírt pályázatot. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk