Közélet, hírek

Lefedhetik a pesti alsó rakpartot

1/10

Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.

Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.
A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.
A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.
A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.
A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.
A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.
Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.
Az egykori Molotov tér az Intercontinental helyén. A háború előtt a Hungária Szálló állt a Vigadó és a Petőfi tér közötti részen.
A viadukt magasságán látszik mennyi hely jutna a firgalomnak, ha az autóút és a Dunakorzó szintje is változatlan maradna.
A viadukt régen.
?>
Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.
?>
A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.
?>
A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.
?>
A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.
?>
A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.
?>
A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.
?>
Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.
?>
Az egykori Molotov tér az Intercontinental helyén. A háború előtt a Hungária Szálló állt a Vigadó és a Petőfi tér közötti részen.
?>
A viadukt magasságán látszik mennyi hely jutna a firgalomnak, ha az autóút és a Dunakorzó szintje is változatlan maradna.
?>
A viadukt régen.
1/10

Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.

Lefedhetik a pesti alsó rakpartot
Közélet, hírek

Lefedhetik a pesti alsó rakpartot

2019.06.06. 05:30

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
1

A Dunáig érő terasz épülhet a Vigadó térre egy, a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint, amely felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és a főpolgármestert, hogy – a Magyar Turisztikai ügynökség bevonásával – vizsgálják meg a „Budapest V. kerület Vigadó térhez kapcsolódó, az alsó rakpartot lefedő, közösségi térként funkcionáló terasz és annak rakparti gyalogos kapcsolatai kialakításának lehetőségét." Hasonló ötlet korábban többször felmerült, a megvalósításig azonban nem jutott el.

„A Kormány a  Széchenyi lánchíd, a  budai Váralagút és a  hozzájuk kapcsolódó közterületek értékeinek megőrzése, teljes körű rekonstrukciója, valamint közösségi és turisztikai funkcióik fejlesztése (a továbbiakban együtt: Beruházás) érdekében […] felhívja a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének felelősségi körében eljáró Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy az 5. pontban meghatározott feladat keretében, a főpolgármesterrel közösen és a miniszterelnök kabinetfőnöke útján az  MTÜ Zrt. (Magyar Turisztikai ügynökség – a szerk.) bevonásával vizsgálják meg – a  2-es villamosvonal felújításához, a  Millenniumi Földalatti Vasút fejlesztéséhez, valamint az  alsó rakpart általános forgalomcsillapításához igazodva – a  Budapest V. kerület Vigadó térhez kapcsolódó, az alsó rakpartot lefedő, közösségi térként funkcionáló terasz és annak rakparti gyalogos kapcsolatai kialakításának lehetőségét" – áll „a Széchenyi lánchíd, a budai Váralagút, valamint a hozzájuk kapcsolódó közterületek rekonstrukciójával és fejlesztésével összefüggő intézkedésekről" szóló kormányhatározatban.

A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.
6/10
A Vigadó tér látványterve a kisföldalatti végállomásával.



A teraszos megoldás, amely során a pesti rakpart egy részén – jellemzően a Dunakorzónál – a felszín alá vezetnék az autóforgalmat korábban is felmerült. Finta József az Intercontinental szálló tervezésekor vetette fel ezt a lehetőséget, az elképzelésből azonban – elsősorban anyagi okok miatt – nem lett semmi. A pesti Duna-part Széchenyi lánchíd és Erzsébet híd közötti szakasza az 1870-es évektől kezdődően a Dunai szállodasor és a pesti Dunakorzó helyszíne, a környéken jelenleg is nagyszabású szállodaberuházások zajlanak, nemrégiben kapott építési engedélyt a Vigadó tér sarkán álló Mahart-házat is magába foglaló tömbre a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group, a beruházást nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánították. A beruházás idegenforgalmi céljaira utal az is, hogy az előkészítésbe a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.-t is bevonták.

Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.
7/10
Finta József meg nem valósult terve a Duna part Intercontinental szálló előtti átalakításáról, a Dunakorzó alá vezetett autóforgalommal.


Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.
1/10
Makett az Intercontinental szállóról, meg nem valósult részekkel.



A pesti Duna-part rendezése jelenleg is napirenden van, ará kírt RAK-PARK tervpályázatot a Korzó Tervezési Stúdió nyerte meg, elképzelésüknek nem része a kormányhatározatból kiolvasható teraszos megoldás, sőt a két terv összeegyeztethetősége is kétséges, hiszen annak központi eleme az alsó rakpartnak akadálymentes bejárhatósága a Parlamenttől a Szabadság térig. A tervpályázatot úgy írták ki, hogy eleve nem számolt a Dunát a várostól elvágó autóút felszámolásával: „Az alsó rakparton a fő cél a közúti forgalom megtartása mellett az irányonkénti forgalomcsillapítás, a teherforgalom korlátozása, a parkolás átszervezése, hogy zöldfelületekkel tagolt kerékpárút és sétány épülhessen, a 2-es villamos viaduktja alatti kihasználatlan helyiségek közösségi és kereskedelmi célú hasznosítása lehetővé válhasson." 

A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.
5/10
A RAK-PARK pályázaton I. helyezett Korzó Tervezési Stúdió Kft. látványterve.


A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.
3/10
A II. helyezett Erick van Egeraat látványterve a Vigadó tér előtti szakaszra.


A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.
4/10
A RAK-PARK pályázaton III. helyezett Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió tervében szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő, a forgalmat az alatt átvezető megoldás. A kép illusztráció.



2012-ben – még az eredmény kihirdetése előtt – Tarlós István főpolgármester a Tv2 Mokka című adásában beszélt arról, hogy a rakpart lefedése is felmerülhet, mint olyan megoldás amely a forgalom megtartása mellett tenné lehetővé a Duna-part rekreációs célú használatát. Grabner Balázs okl. tájépítészmérnök, a RAK-PARK pályázaton győztes tervet jegyző Korzó Stúdió vezető tervezője a Magyar Urbanisztikai Társaság keddi, a Duna-part megújítási folyamatáról szóló rendezvényén úgy nyilatkozott, hogy azért nem a teraszos megoldás mellett döntöttek, mert ahhoz vagy a teraszt kéne a Vigadó tér jelenlegi szintjénél jóval magasabbra emelni – amely akár a budai panorámát is kitakarhatja a Vigadó térről nézve –, vagy pedig az autóutat kéne jelentősen lejebb vinni, amely rendkívül költséges lenne. Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnökségi tagja 2012-ben úgy véleményezte a hvg.hu-nak a lefedéses megoldást, hogy az a rakpartok műemléki védettségét és UNESCO világörökségi helyszíni státusztát is veszélyeztethetik.

A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.
2/10
A Valyo Egyesület hajóállomást tervezett a Vigadóhoz.



TL

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2019.06.06.
08:53

"A rakodópart alsó kövén ültem..." Na, ez sem fordulhatna majd elő szegény költővel, ha megépítik azt a teraszt, amit természetesen egyetlen tervpályázati alkotás sem tartalmazott - legalábbis a nyilvánosságra kerültek közül. A terasz terve egyébként nem kapásból elvetendő, hiszen a legszebb helyen nyújtaná a legszebb kilátást, ráadásul nem zavarva a kikötőkben állomásozó sétahajóktól. Jó kérdés persze, hogy miképpen nézne ki ez az "emeletes" partszakasz a vízről? Mert a londoni Temze-part belvárosi szakasza a folyóról helyenként tragikomikus látványt nyújt, pont az ilyen, a rakpartra zsúfolt létesítmények miatt. Ami viszont egyértelműen elvetendő, az a Duna medrét beszűkítő műszigetek sora. Elképesztő, hogy neves építész-irodák is hajlamosak elveszíteni a realitásérzéküket, a végiggondolás képességét, ha egy "frappáns" ötlet beugrik nekik. Botorság tovább szűkíteni a Dunát ott, ahol amúgy is szűk, ahol a legforgalmasabb, és ahol tele van kikötőkkel, amelyekre - figyelem - rá is kell forduljanak (egy 180 fokos kanyarral) a völgymenetben érkező, kikötni kívánó hajók. Nem beszélve ezeknek az oly könnyed agymozdulattal elképzelt pontonoknak az árvízkori sorsáról, és az esetleges jégzajlás okozta megróbáltatásairól.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk