Helyek/Infrastruktúra

Korszakok képviseletében - Új Duna-híd

1/24

Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
?>
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
1/24

Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

Korszakok képviseletében - Új Duna-híd
Helyek/Infrastruktúra

Korszakok képviseletében - Új Duna-híd

2018.05.16. 12:55
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Takács Ákos, Király Szabolcs

Új Duna-híd tervpályázat

URL:
CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt.

Tervezés éve:
2018

Stáblista

vezető tervező: Király Szabolcs, Takács Ákos

építész munkatárs: Bartus Tamás, Tyuskay Anna

hídszerkezet tervező: Dr. Kisbán Sándor (CÉH Zrt.) 

tartószerkezeti tervező: Liptovszky Gábor (CÉH Zrt.)

közlekedésmérnök tervező: Tomán Lajos (UTIBER Kft.)

geotechnikai tervező: Tóth Roland (GEO-TERRA Kft.)

projektfelelős: Kiss Rudolf (CÉH Zrt.)

hídszerkezet: Duzsik Iván, Horváth Roland, Pusztai Pál (CÉH Zrt.)

elektromos tervezés, díszvilágítás: Lénárt Attila, Sápi János (CÉH Zrt.)

kölekedési létesítmények:Nyulasi Erik, Demján Anikó (UTIBER Közúti Beruházó Kft.)

vasúti pálya (villamos): Bózsa Bence

közművek: Fehér Gábor, Józsa Sándor,  Pap Norbert

várostervezés: Kerekes György, Verebély-Papp Tibor (CDC Kft.)

látványterv: ZOA Stúdió 

grafika: Nagy Dániel 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Budapest valamennyi hídja különleges értéket képvisel. Formájukban, anyagukban, szerkezetükben tökéletesen reprezentálják a kort, amelyben épültek. Király Szabolcs és Takács Ákos (CÉH Zrt.) pályaműve ezt a hagyományt kívánja folytatni. 

A KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt. mint kiíró meghívásos, előminősítéses nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a Galvani út vonalában egy új, kötöttpályás közlekedéssel együtt 2x3 forgalmi sáv szélességben megépítendő Duna-híd tervezésére vonatkozóan. Miután cégünk az előminősítési szakaszon sikeresen megfelelt, a tervezési szakaszban pályaművet nyújtott be. A megszületett hídra nagyon büszkék vagyunk. A tervezéssel töltött időszak rendkívül élvezetes volt, csapatunk minden tagja óriási lelkesedéssel állt a feladathoz, tudása legjavát és rengeteg munkát tett bele.

Tekintettel a feladat volumenére, úgy döntöttünk, hogy cégen belül belső építész tervpályázatot indítunk, amely pályázat során választjuk ki azt az egy változatot, amely a pályamű alapját fogja képezni. A belső tervpályázat során 4 építész csapat állt fel, és közel 20 vázlat készült. Az elkészült vázlatokat többszöri zsűrizésnek vetettük alá, a zsűrizésnél alapvető szempont volt, hogy a kiírás feltételeinek minden szempontból megfeleljen a pályamű, és az előzetesen megadott értékelési szempontokat messzemenőkig figyelembe vegye. Végül a hídszerkezet kiválasztásánál - szakítva a budapesti hidak megszokott szimmetrikus megjelenésű formájával - egy pilonos, ferdekábeles kialakítást választottuk, eleget téve ezzel a kiíró azon kívánalmának, hogy Budapesten eddig még nem alkalmazott hídszerkezet épüljön. Ezen szempont alapján még felmerült az ívhíd alkalmazásának a lehetősége is, de ezt végül elvetettük, tekintve kevésbé újszerű mivoltát, illetve a városi környezetbe való nehézkesebb beilleszthetőségét.

Esztétikai szempontok szerint Budapest valamennyi hídja különleges értéket képvisel. Formájukban, anyagukban, szerkezetükben tökéletesen reprezentálják a kort, amelyben épültek. A tervezett Új Duna-híd ezt a hagyományt kívánja folytatni. Formai szempontból a ferdekábeles hidak korunk egyik legmodernebb technológiájával valósulnak meg, anyagfelhasználásuk és szerkezeti megoldásaik egyaránt a környezet- és energiatudatos mérnöki műtárgyak követendő példái.

Csepel sziget északi területe Budapest egyik legjelentősebb fejlesztési területe. Az ide tervezett sportcentrum és rekreációs park, vagy a Soroksári Dunaág mellett létesítendő Campus még nagyobb jelentőséget ad az új Duna hídnak, amely Csepel és az új városközpont kapujává válik.

Ennek városképi pozícionálását is elősegíti, hogy a tervezett híd pilonja a csepeli oldalhoz került. Az aszimmetrikus kialakítást, a Csepel felőli oldalon épülő legfontosabb tartószerkezeti elemet indokolja az is, hogy a főváros védett városképű belső városrészeiből az itt létesülő pilon látható lesz, megjelölve a Csepel szigeti fejlesztéseket a városképen belül.

Megvizsgáltuk azt is, hogy a pilonnak jóval a sodorvonalon kívüli, Csepel sziget felé történő elhelyezése milyen kihatással van a csepeli Szabadkikötő hajóval történő megközelítésére. Arra jutottunk, hogy a keresztezéstől kb. 1 km-re lévő Szabadkikötő uszályokkal történő megközelítését a pilon egyáltalán nem akadályozza.

A pályázatban a hídhoz kapcsolódó közúti csomópontok nem alakíthatók ki valamennyi szükséges forgalmi követelményt kielégítve a kijelölt tervezési határon belül. További területeket szükséges igénybe venni a Budafoki út környezetében.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
2/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

A Galvani út folytatásában létrejövő új Duna-híd jelentősen felértékeli majd a budai területeket. A jelenleg alulhasznosított, félig ipari célt szolgáló ingatlanok övezeti átsorolása várható. Budapest távlati elképzeléseiben iroda vagy lakóövezet fejlesztési terület szerepel, 45 méteres magassági korlátozással.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
3/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

A Budafoki út külön szintű csomópontját a tervpályázat kiírójától kapott adatok alapján és minél kevesebb terület igénybevételét szem előtt tartva határoztuk meg. Lehetőségként felmerült a Budafoki út szintbeni keresztezése is, azonban ezt elvetettük, mivel a kiíró a feltett kérdésünkre a becsült forgalom alapján egyértelműen a külön szintű keresztezést tartotta kedvezőbbnek. Így a rendelkezésre álló hely és magassági vonalvezetés lehetőségeit vizsgálva féllóhere jellegű közúti csomópont került kialakításra.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
4/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

A pilon egy kapuzat, találkozási pont. A nyomvonal kötöttségek, a meglévő közmű-infrastruktúrához illeszkedés új lehetőségeket is feltár: a tervezett hídfőnél jelentős zöldfelület, egy valódi rekreációs célú park formálható. Az új park új minőséget biztosít a főváros / Csepel lakosságának a Dunával való kapcsolatára. A park jelentősége miatt a csepeli hídfőhöz külön villamosmegállót, és P+R parkolót terveztünk.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
5/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

A kiírásnak megfelelően a hídon kétoldali irányhelyes kerékpárutat és kétoldali gyalogos járdát vezettünk át. A csepeli hídfőnél a gyalogos és kerékpáros forgalom levezetésre kerül az autóút mellől. A híd és a szennyvíztisztító közötti zöld sávban, egy fasorral kísért sétányon halad tovább a gyalogos és kerékpáros forgalom a Weiss Manfréd út irányába. A sétány tengelye a híd felé haladva látványában a híd pilonra mutat, a gyalogosokat és a kerékpárosokat kivezeti a csepeli rakpartra tervezett gyalogos és kerékpáros sétányra. A hídfőnél egy többcélú burkolt „városi tér" alakítható ki kávézókkal, vendéglátó egységekkel az ide látogató kerékpárosoknak, kikapcsolódni vágyóknak. A többcélú közösségi tér a népszerű Római part déli párjaként tud majd vonzó célpontként működni. A szétválasztott gyalogos és autós forgalom lehetőséget kínál a Duna part zavartalan megközelítéséhez. A vízen egy úszó terasz is létesül, így a városlakók és a Duna mint vízfelület új minőségű kapcsolatát teremti meg.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
6/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

Az új Duna-hídnak azon túl, hogy funkcionálisan összeköttetést biztosít két fontos potenciális fejlesztési terület, két kerület, és a Duna két partján fekvő városrészek között, Budapest látképi szempontjából is esztétikai jelentősége is lesz.

A csatlakozási pontok a két átellenes parton a Duna mentén nem azonos szelvénybe esnek. Az „S" alakú útpályát, az abban elhelyezett inflexiós ponttal egyértelműen elvetettük. Hiszen ez mind a hídszerkezet kialakíthatósága, gazdaságossága szempontjából, mind forgalombiztonsági szempontból rendkívül kedvezőtlen. Így maradtunk a ferde keresztezésnél, ahol a mederpilléreket folyásirányba fordítottuk.

A mederpillérek a hajózási szempontból szükséges távolságra kerültek. Ennél nagyobb fesztávolságot semmi nem indokolta. A szerkezet megválasztásánál látványában nagyvonalú, de gazdaságos kialakítás volt a cél, a lehető legkevesebb acél felhasználásával.

Az aszimmetrikus ferdekábeles híd pilonja a csepeli oldalhoz került közelebb, mely a város több nevezetes pontjáról is jól látható, jelszerű, magasra felnyúló, látványos szerkezet. A két pilonos kialakítás számunkra nem volt opció, hiszen a támaszköz nem feltétlen indokolja a második pilont, ill. a két pilon alkalmazása csökkenti a pilonmagasságot, ezáltal az egyedi formatervezésű pilon sokat veszít markánságából, látványosságából, középszerűvé válik.

A pilon formája több jelentést is hordoz: egyrészt a kapcsolatot jelképezi a két part, a két kerület között, kapuzatot formál a Csepel-sziget majdani új városrészének, másrészt a lágyan ívelő, kettéváló forma a Dunát jelképezi, ahogy a Csepel szigetnél kettéágazik.

 

A híd jellemzően íves formavilágú, melyen egy-egy határozott, finom, lendületes él is megjelenik, mint vízen a hullámok, ahogy a folyam hol felgyorsul, máshol lágyan elcsendesedik, szétterül.

A pilonlábak közrefogják az útpályát, felül összesimulnak, de nem érnek össze. Találkozásuknál egy horony jelenik meg, mely éjszaka különböző színű fényt bocsát ki, a díszvilágítási koncepció részeként. A két pilonláb találkozása, mint két összetett kéz, közötte a fény, mint kohézió, összetartó erő jelenik meg.

A híd felé, és a hídon haladók számára a pilon felső részeinek formálása a két egymásnak simuló kéz képét mutatja, a közöttük égbe törő színes sáv, illetve esti díszvilágításban megjelenő fény-egyenes révén a szemlélők részére spirituális tartalmat is szimbolizál.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
11/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

Fontos a híd oldalsó és alsó nézete is, ami részben a (rak)partokról, részben a vízen úszó járművekről érzékelhető. Az útpálya (merevítőtartó) keresztmetszetének megfogalmazásánál - hasonlóan a pilonhoz - lágy, íves formákat alkalmaztunk. A keresztmetszeti kialakítás elősegíti, hogy oldalról a híd karcsúbbnak mutatkozik. A folyó feletti finom ív és a pilon ívelése egymást erősíti, és ebben a vonatkozásban a mai kor építészeti irányzatainak jól érthető, de átgondolt formavilágához illeszkedik.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
13/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

Az acélszerkezetű hídpálya oldalára és aljára fémlemez burkolatot terveztünk rejtett díszvilágítással, melyen izgalmas játékot kelt a Dunáról visszaverődő fény. A fehér színűre festett burkolat helyenként perforált, átlátható, ahogy a gyalogos járda mentén a mellvéd korlát is. A fogódzóba rejtett lámpatestek egyrészt a járdát, kerékpárutat világítják meg, másrészt a mellvéd külső oldalát festik meg éjszaka változatos színű fénnyel.

A pilon körül a gyalogos járda aszimmetrikusan a déli és északi oldalon is kiszélesedik, lehetőséget adva a hídon átkelőknek egy kis pihenésre, a Dunai látkép befogadására. A kilátóplatform konzolosan a Duna fölé nyúlik. A két platform között egy alsó, - a hídpálya alatt vezetett, átlós gyalogos összeköttetést – „aluljárót" terveztünk, azoknak, akik mindkét oldali kilátást meg kívánják tekinteni.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
14/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
15/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

Az „aluljáró" lépcsőlejárata egy ülőfelülettel kombinált növénykazettába lett integrálva. Az átjáró rendkívül látványos, mivel a híd alá beakasztott szerkezet oldalburkolata átlátható perforált lemez. Így akik átkelnek rajta, azoknak szokatlan kilátás nyílik a Dunára és testközelből megtekinthetik a hídpilon talapzatát, szerkezetét is. Ez az átjáró a titokzatos hídmester világába kínál bepillantást szokatlan helyével és ki/rálátásával.


Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
17/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs


A hídon közlekedő autósok szemszögéből is megvizsgáltuk a kilátást. Az egyedi elválasztó, biztonsági korlátot úgy alakítanánk ki, hogy felette még ellássanak az autók utasai, ne zavarja a panorámát. Az egyedi korlát fő különlegessége az abba rejtett útvilágítás. A híd Duna feletti szakaszán szándékosan nem terveztünk kandelábereket, melyek magas fénypontjai káprázást okoznak, kitakarnak a hídszerkezet látványából, távolabbról nézve fénypontok láncolatának hatnak és felesleges fényszennyezést okoznak. A korlátba integrált lámpák egyenletes és különösen jó megvilágítást adnak, kizárólag az útpályát világítják meg. A fényforrások nem látszódnak az autóból, nem vakítanak. A híd közvilágítása: tökéletesen megvilágított útpályák, „láthatatlan" lámpákkal.

 

Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
18/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs
19/24
Új Duna-híd - építész: Takács Ákos, Király Szabolcs

 

Király Szabolcs, építészmérnök
Kiss Rudolf, híd szakági főmérnök, projektfelelős
CÉH Zrt.

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk