Helyek/Infrastruktúra

Kapu Hollandiába - Rotterdam Centraal Station

1/25

A bejárati csarnok hatalmas üvegfelülettel fordul a város felé - fotó: Bácsalmásy Zoltán

?>
A bejárati csarnok hatalmas üvegfelülettel fordul a város felé - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar főbejárata toronyházak gyűrűjében - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar főbejárata toronyházak gyűrőjében - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar főbejárata toronyházak gyűrőjében - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A városi közlekedési kapcsolata az épület keleti oldalán került kialakításra - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar déli fogadó csarnoka - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A fogadó csarnok, óriáskivetítővel a csarnok oldalfalán és lejárattal a metróhoz - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar déli beléptető rendszere - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar déli beléptető rendszere - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Az emeleti peronok megközelítése a földszinti közlekedőkről történik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Lejárat a peronoktól a kijárat felé, a bejárati csarnok burkolata az  peronokig folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A fogadó csarnoka burkolata a peronok felé folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Természetes fény világítja meg a peronokat - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Természetes fény világítja meg a peronokat - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A tető üveglapjai különböző intenzitással engedik át a fényt - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Árnyjáték a peronokon , háttérben a peronok közötti közlekedést segítő felüljáró - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Árnyjáték a peronokon , háttérben a peronok közötti közlekedést segítő felüljáró - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A perontető üveglapjain  napelemek kerültek elhelyezésre - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A tető üveglapjai  árnyjátékot vetítenek a pillérekre és a peronokra - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Közvetlen vizuális kapcsolat alakul ki a közlekedőkből a vágányokra - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A kereskedelmi funkciókkal szegélyezett tágas közlekedő folyosó - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A pályaudvar északi  beléptető rendszere - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
Az északi bejárat üvegezett homlokzata távolban a felszíni biciklitárolóval - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A perontető üvegház fedése az északi homlokzaton folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
?>
A perontető üvegház fedése az északi homlokzaton folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
1/25

A bejárati csarnok hatalmas üvegfelülettel fordul a város felé - fotó: Bácsalmásy Zoltán

Kapu Hollandiába - Rotterdam Centraal Station
Helyek/Infrastruktúra

Kapu Hollandiába - Rotterdam Centraal Station

2015.10.23. 16:53

Projektinfó

Szerzők:
Bácsalmásy Zoltán

Földrajzi hely:
Rotterdam, Hollandia

Rotterdam Centraal Station

Tervezés éve:
2003

Építés éve:
2014

Bruttó szintterület:
46000 m2

Stáblista

vezető tervező: Jan Benthem, Marcel Blom, Adriaan Geuze, Jeroen van Schooten 

Folytatjuk rotterdami kitekintésünket: Bácsalmásy Zoltán fotóival és recenziójával most az új Centraal Station épületét mutatjuk be, melyet Jan Benthem, Marcel Blom, Adriaan Geuze, és Jeroen van Schooten tervezett. 

Rotterdam egy igazi világváros, innovatív kortárs épületeivel időről időre kivívja az építész szakma elismerését; egy nyüzsgő metropolisz, melyet a legtöbb ember kikötőjéről ismer. Történelmi belvárosa a második világháború idején elpusztult. Az elmúlt évtizedekben a modern építészet elvei szerint a város teljesen átépült, új lakóépületek és felhőkarcolók épültek. Mára a város nem csak tengeri kikötőjéről és történelmi emlékeiről ismert, hanem kortárs épületei is feltűnést keltenek. A kortárs építészeti remekművek sorában, az új vasútállomás (Rotterdam Centraal) épülete - az új vásárcsarnok (Markthal), és a De Rotterdam épületegyüttes sorában - az egyik legsikerültebb alkotás.

Rotterdam központi pályaudvara az egyik legfontosabb közlekedési csomópont Hollandiában. A terminál napi 110.000 utasával annyi utazót szolgál ki, mint az amsterdami Schiphol repülőtér. A délről érkező Hi-Speed vonatok első megállója, mely stratégiailag Európa közepén helyezkedik el és a Schiphol reptértől is csak húszpercnyire van - de Párizs is mindössze két és fél órányira.

Az egykori állomást Sybold van Ravesteyn tervezte 1957-ben. A háború után épült állomás már nem volt alkalmas a jelenlegi igények kiszolgálására. Az új nem csak nagyobb, világosabb és rendezettebb, mint elődje, de a kortárs építészet ikonja is lett Rotterdamban.

A pályaudvar tervezésekor alapvető kihívás volt az állomás északi és déli oldala között található városrészek karaktereinek különbsége. Az északi oldal bejáratának szerény megjelenése megfelel Provenierswijk környék karakterének, egyben a kisebb forgalomnak is. A bejárat érzékenyen kapcsolódik a 19. századi holland vidéki város motívumaihoz. A nagy építészeti fejlesztések elkerülték az állomás ezen oldalát, a zöld területek itt továbbra is intenzíven jelen vannak, mely a vágányok felöl is érzékelhető, köszönhetően a transzparens térelhatárolásnak.




A pályaudvar főbejárata toronyházak gyűrőjében - fotó: Bácsalmásy Zoltán
3/25
A pályaudvar főbejárata toronyházak gyűrőjében - fotó: Bácsalmásy Zoltán





Ezzel szemben a főbejárat, a város felöli oldalon, egyértelműen átmenet a városközpont toronyházai felé. Ezen az oldalon az állomás nagyvárosi identitást tükröz. A város szívében elhelyezkedő épület ikonikus karakterét a csarnok tető rozsdamentes acéllemez borítása adja.

A pályaudvar előtti tér gyalogos zónává alakítása érdekében a tér alatt autóparkolót és kerékpártárolót alakítottak ki. A tömegközlekedés megállói az épület keleti oldalára költöztek.



A perontető üvegház fedése az északi homlokzaton folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
24/25
A perontető üvegház fedése az északi homlokzaton folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán





A csarnok belső felülete faburkolatú, mely a perontetőkön is megjelenik. A nagy transzparens fűrészfogas kialakítású tető 250 méter hosszban fedi le az összes vágányt, mely a pályaudvar hátsó homlokzatára is átfordul.

A tető üveglapjai - az azokon elhelyezett napelemek miatt - különböző intenzitással engedik át a fényt. Árnyékuk mintákat vetít a csarnok benső felületeire, állandóan változó és ezzel lenyűgöző árnyjátékot vetít a peronokra.

A bevilágító udvarokon keresztül a természetes megvilágítás eljut az utasok által használt alsó szinti közlekedőkbe is. A kereskedelmi funkciókkal szegélyezett tágas közlekedő folyosó fontos része a nagyvárosi állomásnak, ahonnan lépcsők, mozgólépcsők és felvonók vezetnek fel az új vágányokhoz. Az állomás nyugati oldalán a sínek felett gyalogoshíd található az átutazók részére. Ez a gyalogoshíd vészhelyzet esetén menekülési útvonalként is működik.



A tető üveglapjai különböző intenzitással engedik át a fényt - fotó: Bácsalmásy Zoltán
15/25
A tető üveglapjai különböző intenzitással engedik át a fényt - fotó: Bácsalmásy Zoltán





Az állomás vörös kő padlóburkolata a köztéren folytatódik, így hoz létre vizuális kapcsolatot a várossal. Az utasterminál helyi és nemzetközi csomópont is, kapcsolatot teremt a vonatok, villamosok, buszok és a metró között; egyben magában foglalja a kereskedelmi egységeket, várótermet, éttermeket, irodákat, gépkocsi parkolókat valamint a holland kerékpáros kultúra követelményeként a kerékpártárolót is. Rotterdam új központi pályaudvara egy kellemes, nyitott és transzparens tömegközlekedési terminál, amely a város egyik találkozási pontjaként működik.

Annak érdekében, hogy a lebontott pályaudvar épületének szelleme továbbra is jelen legyen, annak két karakteres gránit szobrát a kerékpáros alagút felett helyezték el. Az állomás előtti téren található két zászlórúd is része az egykori állomásnak. Sőt, az egykori ROTTERDAM CENTRAAL felirat és az állomás egykori órája is újra megjelenik a jelenlegi homlokzaton a régmúlt emlékeként.



A perontető üvegház fedése az északi homlokzaton folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán
25/25
A perontető üvegház fedése az északi homlokzaton folytatódik - fotó: Bácsalmásy Zoltán





Rotterdam Központi pályaudvara megfelelő városi léptékkel és struktúrával rendelkezik, méretével egyensúlyt teremt a városi beépítésben és egyben emberi léptéket tükröz.


Bácsalmásy Zoltán 


 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk