Épületek/Középület

Hogyan válik egységes szociális házzá egy ipari épület?

1/15

pinceszinti alaprajz

?>
pinceszinti alaprajz
?>
földszinti alaprajz
?>
első emeleti alaprajz
?>
a-a metszet
?>
b-b metszet
?>
nyugati homlokzat
?>
északi homlokzat
?>
keleti homlokzat
?>
déli homlokzat
?>
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
?>
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
?>
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
?>
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
?>
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
?>
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
1/15

pinceszinti alaprajz

Hogyan válik egységes szociális házzá egy ipari épület?
Épületek/Középület

Hogyan válik egységes szociális házzá egy ipari épület?

2016.06.21. 14:00

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Benedek István, Pásztor István

Földrajzi hely:
Maroshévíz

Szociális hőközpont, Maroshévíz, Hargita megye

Tervezés éve:
2008

Építés éve:
2012

Bruttó szintterület:
1376 m2

Stáblista

építész vezető tervező: Pásztor István, Benedek IstvánSzénási Zsolt  + VALLUM (építészet, generál tervezés konzulensek a megvalósíthatósági fázisban) 
építészet, generáltervezés: BLIPSZ, Cluj-Napoca / Kolozsvár / Klausenburg, Transylvania, RO
struktúra: László Csíki, Total Project Group
telepítés: BDR Construct, Dan-Constantin BARB
kivitelező: T.C.I. Contractor General, Cluj

A maroshévízi polgármesteri hivatal több romániai nagyvárost is megelőzve bízta meg a blipsz! csapatát a lakónegyedi hőközpont közösségi épületté való átalakításra. A lepusztult komplexum végül egy kedves és élhető szociális központtá vált.

A Lakónegyedi hőközpont átalakítása is az Európai Unió Strukturális Alapjából kiírt fejlesztési befektetés volt. A megbízó, vagyis az önkormányzat eredetileg Korodi Szabolcsot (Vallum, Csíkszereda) kereste meg, akivel a blipsz a megvalósíthatósági tanulmány szintjén közreműködött. Maroshévíz polgármesteri hivatala – megelőzve Románia több nagy városát is - egy korábban hőközpontként működő elhagyatott ipari épület átalakítására kérte fel a csapatot.

Ahelyett, hogy a ránk maradt építészeti hagyatékot hagyná feledésbe merülni vagy az épület értékeit leplezné, a vezetőség inkább felemelte azt hamvaiból és az infrastrukturális létesítményből egy közösségi épületet hozott létre. 


földszinti alaprajz
2/15
földszinti alaprajz



A tervezők kevés támpontot kaptak arra vonatkozólag, hogy mi a pontos feladat, így csak a csapaton múlott, hogy mit hoznak ki a lehetőségből. Azért, hogy „legyőzzék" a már létező szerkezet valóságát, elkerülhetetlen lépésekre volt szükség: új megközelítési módokat kellett kialakítani, a mozgássérültek számára rámpákat elhelyezni, a már meglévő kéményt pedig liftté alakítani. A munkálatok során új lépcsőházat terveztek, az első emeletet oszlopos megerősítéssel hosszabbították meg, és természetesen teljesen új berendezéseket helyeztek el. Az épületet hőszigetelték, a homlokzat nagy üvegfelületei külső árnyékoló rendszerrel lettek felszerelve. Funkcionális okok miatt a helyszínt több „rekeszre" osztották fel. A dizájn szoros kapcsolatban van a megöröklött, korábbi ipari program gyakorlattal, illetve egyszerű, olcsó méretekkel működik azért, hogy az alapvető igényeket kielégítő, tömör, funkcionális egységekben az emberek komfortérzete megmaradjon.

A projekt során akadtak nehézségek is, így például a pályázatírás bürokráciájával és a közbeszerzés útján megvalósuló kivitelezési folyamattal kapcsolatban is. Nem volt azonban olyan probléma, ami megoldhatatlan lett volna - szerencsére minden önkormányzatban vagy legalábbis közelében van egy-két személy, aki tényleg felelős és hozzáértő, esetleg szakember – aki jelen esetben Csíki László volt.


szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
10/15
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt

A projekt az Európai Fejlesztési Alap, a Regionális Program és a Központi Regionális Fejlesztési Képviselet támogatásával jött létre.

A szociális ház projekt első díjban részesült a 2013-as BATRA díjon Középületek kategóriában.


szociális ház - fotó: Szénási Zsolt
13/15
szociális ház - fotó: Szénási Zsolt



 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk