Épületek/Középület

Föld alatti fényes agorák

1/45

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
1/45

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Föld alatti fényes agorák
Épületek/Középület

Föld alatti fényes agorák

2019.05.02. 05:15

A metróállomások kialakításánál egyre kiemeltebb szempont a fény és a nagyvonalú térhasználat, hogy az utas a felszín alatti térségben kényelmesen, levegősen és nem bezártan érezhesse magát. Amszterdamban, Nápolyban és Moszkvában az építészeknek sikerült ezen megközelítéseket érvényesíteni. Bán Dávid írása.

Visszatérve az elmúlt hetekben többször leírt alaptézishez, a földalatti közlekedést használó utasok számára a metróállomások lényegesen többet kell, hogy nyújtsanak a puszta funkcionalitásnál. A felszín alatt kiképzett, az emberek számára alapvetően idegen, szokatlan, mesterséges közegként működő térségek építészeti kialakításoknál épp ezért fontos törekedni a nagyvonalúságra, a minőségi megoldásokra, egyfajta agora megteremtésére. A budapesti 4-es metróvonal állomásai a legtöbb esetben jól fogalmazták meg ezt a kérdést, a korábban épített vonalak megújulásánál azonban kötöttebb volt az átépítést tervezők keze. A 2-es és a 3-as vonal eddig átadott állomásain épp ezért az építészetnek csak háttérszerep jutott, strukturálisan nem volt lehetőség a terek megfogalmazásában.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
2/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Pedig a metróállomások építésénél sok esetben jól érvényesül az a tendencia, hogy a közlekedési szerkezetet megtervező mérnökgárda megfelelő partnerségként tekint az építészetre, így a terek kialakítása közös gondolkodás, vagy legalábbis az időben elkezdődött kooperáció eredménye. A szintén igencsak elhúzódó tervezési és építési folyamat végén, közel 22 év után tavaly átadott amszterdami, 52-es számot viselő új metróvonal hét – két felszíni és öt felszín alatti – állomását egységesen a Benthem Crouwel Architects iroda tervezhette. A pályázatot 1995-ben megnyert tervezőcsapat elképzelés szerint a felszín alatt új köztereket hoznának létre, a városi struktúra egyfajta leképezését, tükörképét kívánták megjeleníteni. A lejárók éppen ezért szinte teljesen nyitottak, közvetlenül a felszínről indulnak, ahonnan jól be lehet látni az alul elterülő állomás peronjára, vágányaira, mintha a felszíni térség egyfajta meghosszabbítása lenne. Noha minden állomás egyedi megjelenítést kapott, a fő arculati elemekben egységes, az alapstruktúra azonos, így az utasok otthonosan mozoghatnak minden megállóban, szinte ugyanúgy jutnak a felszínről a peronra, onnan a megfelelő szerelvényhez. A cél mindenképpen az átláthatóság, az útvonalak jó felismerhetősége volt, hogy az utas ne tévelyegjen a felszín alatt, hanem mintha csak a felszíni utca föld alatti meghosszabbításaként jutna el a metróhoz.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
1/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

A bő hét évszázada, tengertől elnyert szárazföldön megalapított város alatt igen nehéz dolga volt a mérnököknek a metróépítésnél, így a vonalvezetés jó 25 méteres mélységbe került. A felszíntől távol elhelyezett állomások anyaghasználatával, a lejárók pozícionálásával mégis világosak lehetnek. A számos fényvisszaverő, fényes fémfelületet jól rejtett világítások emelik ki és próbálják a tereknek nappali fényhatást biztosítani. Fontos szempont volt még a könnyű karbantarthatóság, takaríthatóság, a burkolóelemek esetleges, panelenkénti cserélhetősége. Ugyanakkor – szintén az agora elvet követve – amennyire a telepítés lehetővé tette, nagyvonalúan kezelték a terek kialakítását, a belmagasságot.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
4/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

A szintén kalandos történettel, néha öszvér megoldásokkal fejlődő nápolyi metróhálózat legújabb állomásainál is kiemelt törekvés volt a minőségi térteremtés, a vizuális- és térbeli élmény kialakítása. Az 1-es vonal belvárosi fejlesztéséhez kiírt nemzetközi tervpályázat megfogalmazásában már konkrétan szerepelt a művészeti törekvések, vizuális megoldások megteremtése, valamint a tér expresszív, önmagában is jelentéssel bíró szerepe. A 2011-ben átadott Università állomást megtervező egyiptomi születésű, kanadai Karim Rashid például az információs technológiát kívánta megjeleníteni az tér kiképzésében. Az anyaghasználatot és a fényforrásokkal egyaránt játékosan kezelő megoldások nem csak egyszerűen „színesítették" az állomást, hanem külön építészet jelentéssel is felruházták azt. A Toledo állomás nemzetközi hírnévre tett szert nagyvonalú, a fényekkel szokatlanul operáló megoldásaival, egyfajta földöntúli, vagy mesevilágot kölcsönző megjelentésével.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
9/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Ugyanígy a fénynek és a világosságnak szánt kiemelt szerepet a nemzetközi tervpályázaton nyertesként kikerült Nefa Architects, akik a moszkvai metró dél-nyugati irányú kiterjesztésének Szolncsevo állomását építették. A 8a vonal fejlesztése elérte a pár évtizede a városhoz csatolt, korábban nyári lakok alkotta települést, amit ma leginkább az 1980-as évek hatalmas lakótelepei uralnak. Az állomás tervezésekor emléket kívántak állítani a település korábbi arculatának, így a felszíni építmény a maga letisztult módján jól örökíti meg a régebbi nyári lakok formavilágát, de mindez valamiképp visszaköszön a felszín alatti kialakításban is. A városrész nevében szerep „szol", azaz nap szintén dominánsan megjelenik az állomás kiképzésében, amit szinte teljes egészében a patyolat fehérség dominál. A burkolóelemeket és a felszíni építmény falait és tetejét különböző méretű körformák törik át, így juttatva a térbe természetes és mesterséges világítást. A fény és a világos anyaghasználat alapvetően szépen egységbe hozott összhatása azonban esetenként az utastájékoztatási rendszer rovásra megy, így nehezen olvashatóak a szükséges információk.

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk