Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.29. 11:06

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kapitány József, Kerekes György

Letölthető dokumentumok:

II. díjas pályamű, szerzői: Kapitány József, Kerekes György vezető tervezők és munkatársaik

20. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Kapitány József, Kerekes György
társtervezők: Benke László, Magyar Gergely, Kertész Bence
szakági tervező: Rhorer Ádám
egyéb munkatársak: Lórándné Karácsony Sára, Mészáros Judit, Korényi Balázs




Részletes bírálat:  

A pályamű átveszi a Belváros szabályozási tervének szerkezeti rendszerét, a gyalogos-gépjárműközlekedést jól differenciálja. Gyalogosrendszerében ugyanakkor ellentmondás, hogy a tisztán gyalogos lejutást a Duna-partra nem a gyalogosított szakaszon (a nemzetközi hajóállomásnál) biztosítja, hanem a Belváros északi részén, ahol pedig meghagyja a felszíni gépjármű-közlekedést.

A Kossuth Lajos utcán a felszínen meghagyott 2x2 sávon keresztül továbbra sem biztosított a jelenleg a forgalom által elvágott északi és déli belváros összekötése.

A nagyméretű garázsok és parkolók helyett a lakóépületek pinceszintjeinek mélygarázzsá való átalakítása a jelenlegi tulajdonviszonyok mellett nem reális javaslat.

A Szervita téren a parkolóház és a telefonközpont épületének lebontásával kialakuló új gyalogos tér gondolata támogatható, azonban a bíráló bizottság csak az épület részleges bontását javasolja.

A Károly körút kialakítása során a villamos középen hagyásával és a széles, a két forgalmi irány között kialakított zöldsávval helytelenül lecsökkenti az igazán jól használható, a Városházához csatlakozó gyalogosfelület nagyságát, így a beszorított Károly körúti gyalogosforgalom nem kap kellő teret.

A pályaműnek a Városháza területére adott beépítési javaslata lehet az egyik járható út, hiszen az egy ütemben való átépítés szinte elképzelhetetlen. A javaslat több ütemű folyamatos építést és rekonstrukciót tesz lehetővé; belső szárnyak elbontása, a keresztszárny új, átértelmezett formában történő megépítése átfordítja a városháza funkciókat. A városfalon belül, szint alatti parkoló és a Merlin átépítése mind-mind külön ütem. Ezzel egy időben, de függetlenül épülhet a Károly körúttal párhuzamos, befejező traktus. Ezáltal a folyamatos építés is állandó, befejezett térstruktúrákat adhat.

A Városháza téralakítása során a Károly körúti térfalat „építi tovább", a Gerlóczy utcánál a sarkot „megfogva", a Deák tér felé visszalépve, az evangélikus templomot kiszabadítva: jó kapcsolatot hoz létre a tömegközlekedési csomóponttal, de a kialakult térfalak rendszere nem elég meggyőző. A viszonylag nagyméretű belső teret a Merlin épületének és a meglévő növényállománynak a megtartásával, valamint a városfal egy szakaszának bemutatásával gazdagítja.

Építészeti szempontból meggyőző a keresztszárny védett részeinek meghagyása ház-a-házban rendszerrel. Ez talán a pályamű legszebb része. A két- és többszintes belső elosztóterek igen elegáns fogadóhelyei a külső térből érkezőknek.

A pályamű összességében adott jó javaslatai alapján rangsorolás nélküli 7,0 MFt-os II. DÍJBAN részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk