építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Sajtlyukak a tetőn

A fények és a színek játéka, a nagy kör formájú világítótestek visszatérő jelenléte, szellős térrendezés, ezekkel válik a megszokottól frissebbé és egyedivé az érdi INTERSPAR áruház. A Sugár Péter DLA tervezte épület egy hosszú történet végére tesz pontot, megtestesítve a SPAR csoport új építészeti arculati elképzeléseit. Bán Dávid írása.

Nehéz egy nagy élelmiszer-áruháznak egyedi karaktert adni. Ennél talán csak az a nehezebb, ha mindez egy üzletlánc tagja és kötik az ahhoz tartozó arculati elemek, a cégre jellemző megoldások, a vásárlók számára jól beazonosítható jelzések. Emellett persze tényező a helyszín által adott kötöttség is, így számos elemmel kell megküzdeni ahhoz, hogy a megszokott sokaságból kilépve egy kiemelkedőbb áruház létesüljön. Ehhez valóban össze kell találkoznia egy megfelelő megrendelőnek és a feladathoz való építésznek.

A budapesti agglomeráció és egyben Pest megye legnagyobb településén, Érden fontos szerepe van a kereskedelemnek. A legnagyobb, általában az egész országban ugyanabban a formában megjelenő, unásig ismert egységek, a főbb útvonalak menté sorakoznak, így volt ez a már meglévő két SPAR szupermarkettel is. Az érdi kereskedelmi sor most egy INTERSPAR áruházzal bővült, amely lényegében a már meglévő két szupermarkettel egy láncolatot alkotnak. Maga a terv már régen megszületett, hiszen a SPAR egy bő évtizede dédelgette, hogy nagyáruházat épít a település északi felében, Érdparkvárosban, közvetlenül az M7-es autópálya lehajtója mellé. A helyszínválasztás nyilván ideális, hiszen a családi házas övezet egyfajta kereskedelmi központot kaphat, az autópálya közelsége pedig még onnan is betérésre tudja csábítani az autósokat.


Insterspar épülete, Érd - építész: Sugár Péter DLA, fotó: Horváth Dániel

 

A SPAR tehát már egyszer nekifutott annak, hogy az egyébként önkormányzati tulajdonú telekre áruházat tervezzen, amit akkor a cég számos vidéki egységét jegyző Intermanagment Iroda Kft. és Balogh Bertalan készített el. A kivitelezés azonban már nem kezdődött el, a projekt egyre eltolódni látszott. Végül 2016 folyamán lendületet vett a láncolat bővítése és az érdi INTERSPAR ismét felkerült a cég fejlesztési térképére. Ekkor azonban már új vezető, Erwin Schmuck került a SPAR Magyarország ügyvezetői igazgatói székébe, aki úgy fogalmazta meg a jövőben épülő áruházakra vonatkozó építészeti elképzeléseit, hogy azok legyenek egyedi kialakításúak, megjelenésükben hordozzanak valamiféle egyéni, saját identitást. Az érdi INTERSPAR terveit leporolva szintén frissíteni kívánt azokon, majd egy jóformán véletlenszerű találkozásnak köszönhetően, Sugár Péter DLA-t kérte fel az áruház átfogalmazására.

Sugár Péter számára sem volt idegen a kereskedelmi terep, hiszen két évtizeddel ezelőtt – akkor még Reimholz Péter műtermében – két nagyobb vidéki, a dunaújvárosi és a székesfehérvári Skála áruház felújítását végezte. Mindkét áruház annak idején igen magas építészeti színvonalon épült meg és ezt Sugár méltó módon emelte át a megújítási terveibe. Az érdi áruház megbízását azonban mégsem ez a két áruház-felújítás alapozta meg, hanem Erwin Schmuck villányi látogatása, amikor a Sauska borászatban járt és annak olyan mértékben megtetszett az építészeti kialakítása, hogy megkereste annak tervező építészét, Sugár Pétert. A közös munka első nagy állomása az érdi INTERSPAR terveinek frissítése és az áruház megépítése volt, a megrendelő erre kérte fel a tervezőt, aki a vázlatokat megmutatta Balogh Bertalannak is, egyeztetve vele az áruház új arculatáról.


Insterspar épülete, Érd - építész: Sugár Péter DLA, fotó: Horváth Dániel

 

A terepviszonyokat jól kihasználó épület főhomlokzata a Bem József tér, az ott található útkereszteződés és buszmegálló csomópont felé nyit, nagy üveges megoldásai innen teszik nyitottá, jól beláthatóvá, vonzóvá az áruházat. Míg északi irányban az utcával egy szinten, az áruház tere alatt, addig a nyugati irányban már a kisebb domboldali emelkedőt kihasználva az áruházzal közvetlenül kapcsolatba kerülő, részben fedett parkolót tudtak kialakítani. A tervező legnagyobb mozgástere az áruháznak a közönség számára is az első találkozási pontot adó résznél, a bejárati homlokzat kialakításánál volt. Az igen markáns előtéri megformálásánál a két legjellemzőbb elem a színhasználat és a légiesség. A magas, filigrán oszlopokon kinyúló előtető nyújt védelmet a hatalmas, színes fóliákkal látványosan bevont, a két szintet átölelő, nagy volumenű üvegfelületeknek. A tetőre illesztett kerek világítók, mint az Ementáli sajt lyukacsosságával valamilyen módon játszó elemként törik meg a nagy felületet, amely motívum szépen folytatódik az áruház belső terében is.

Az eredeti elképzelésekhez képest nagyvonalúbb térrendszeri kialakításra került sor a bejárati résznél. Az utcaszinten található nagy előtérből kávézó és a mellékhelyiségek nyílnak, illetve innen érhető el az áruház alatti parkoló szint is. Az áruház légterével részben egybenyitott alsó szintről lifttel, lépcsőn, vagy mozgójárdán juthatunk fel a tényleges üzlettérbe. Az INTERSPAR mellett különböző egyéb bérleményekben a kapcsolódó kereskedelmi- és szolgáltató funkcióknak: postának, cipőboltnak, ügyfélszolgálatnak biztosítottak helyet, de megjelent a SPAR saját brandjeként működő ToGo büféje is. Szigetszerűen két kisebb üvegpavilont is elhelyeztek, amelyben különböző butikok bérelnek maguknak helyet és alakítják szabadon az adott tereket. Eredetileg önkormányzati funkciókat is szántak az épületbe, de azt végül a SPAR kiváltotta a csomópont túloldalán, egy lakóház helyén megvalósuló 450 négyzetméteres klubház és könyvtár létesítésével.


Insterspar épülete, Érd - építész: Sugár Péter DLA, fotó: Horváth Dániel

 

Akárcsak a külső főhomlokzaton, valamint a parkolók felé elnyúlt oldalhomlokzatokon, a belső térben is domináns, jól végigvezetett színhasználattal találkozunk. Az áruház alatti parkolóba érkezőket karakteres narancssárga vezeti el a bejáratához, illetve ezt a vezetőszínt a mozgójárda mellett megbúvó mellékhelyiségekig, melyeket azokon belül is továbbvittek. Eredetileg a földszinti kávézó is határozott, narancs-piros színt kapott volna terpesztett lemez burkolással, végül a bérlő Café Frei a saját elképzelését hozta be. A színes üvegek hatása azonban az egész bejárati térben látványosan köszön vissza, hiszen a házon a színes tükröződések játékosan festik meg a belső tereket. Esti kivilágításban az utca felől szintén látványos mozaikokban rajzolódik meg a bejárati térség, külön kiemelve a forgóajtót, amit egy határozott pirosos, átvilágított plexi felület keretez. Sugár Péter szíve szerint még tovább ment volna a merészebb, kontrasztosabb színhasználat irányában, a kivitelezés során azonban ez valamelyest megszelídült, tompult, de a színjátékok így is jól megjelennek az áruházon.

A belső térbe, az eredeti elképzelésekkel ellentétben külön tervezést kapott a burkolat és az álmennyezet, amelyek így szintén jól tudtak kapcsolódni a külsőben is megjelenő egyedi koncepcióhoz. Az így kialakított, a szokásostól eltérő, színes, játékos, vonzóbb térfalak köré került be a SPAR brandhez kapcsolódó bútorozás, feliratozás, a reklámok elhelyezése – ahogy ez a legtöbb áruházi kialakításnál megszokott –, de mindez alapvetően jól harmonizál az azt körülvevő burokkal.

Bán Dávid

 

vélemény írásához jelentkezzen be »