Vodafone irodaház - a 6. emeleti iroda

Mintegy tíz évvel átadása után 2015-ben befejeződött a pesti Duna-parton álló Vodafone-irodaház átalakítása. Az épület legfölső szintje Szemere Márton tervei alapján vezetői irodából a vállalat legfontosabb, high-tech ügyfélkapcsolati- és bemutatóterévé, egy reprezentatív találkozási ponttá vált. Mizsei Anett írása, Zsitva Tibor fotói.

A belsőépítészet tervezői koncepciójában szigorú költségvetési keretek közt egyféle minimál program valósult meg, technokrata hozzáállással: az egyszerű belsőépítészet nem vonja el a figyelmet a tér valódi céljáról, az ügyfélkapcsolatok építéséről, illetve a legújabb, high-tech készülékek bemutatásáról. Összességében tehát a használó cég által hozzáadott értékek kerültek a középpontba. Reprezentatív teret hoztak létre, öncélú és magamutogató design nélkül, vállalva az irodaház legfölső emeletének adottságait. A páratlan panorámával bíró teraszok mellett ugyanis ennek árnyoldalai is jelentkeztek: a teljes épület gépészeti szerelvényei itt lépnek ki a tetőre.




Az egykori zegzugos irodarendszer minden válaszfalát elbontották, a térben mindössze egy pillér és egy rövidebb szerkezeti fal maradt benn. Az így megtisztított térbe kettős funkció került. Egyrészt megvalósult egy tipikus "visitor center" programja, vagyis az üzleti partnerek, vendégek megismertetése a céggel. Másrészt belső használatú rendezvénytérként is funkcionál, tárgyalások, összejövetelek vagy épp sajtótájékoztatók céljára, kiváltva ezzel a külső, bérelt helyszíneket.




Elsősorban ez utóbbi funkciócsoport indokolta a kisebb helyiségek számára még elfogadható belmagasság megemelését az álmennyezetek elbontásával. Ezzel azonban együtt járt a gépészeti szerelvények látványa, amit szürke festéssel és az alsó síkra helyezett világítótestekkel finomítottak. Szemmagasságban ugyanakkor erőteljes fókuszként szolgálnak a piros monitor felületek, amelyek a középen megtartott tartófal-szakaszt burkolják el, alapesetben 135 fokban törtvonalú, mobil, hajtogatható panelekkel. Egyelőre nem valósult még meg az a mobilfal, ami ugyanezen panelekhez kapcsolódva lehetővé tenné a tér egy részének szeparálását, a külső üvegfalak elsötétítésével vetítőtermet létrehozva.




Jóllehet egyterűként említettük, valójában több zártabb egység is csatlakozik a fő térhez. A liftelőtér piros színű burkolatával feliratok, logók nélkül is egyértelműen utal a megbízóra. A lifttel azonos oldalon piros kapszulaként bélelt térben a legfrissebben piacra dobott eszközök bemutatótere található, a kiállításukra alkalmas fehér pulttal. A vörös szoba egyféle szalonként talán a legexkluzívabb pontja a központnak, a high-tech mobileszközökhöz hasonlóan kivitelezett hajszálpontos illesztésekkel. Az e mellé tervezett lounge ugyanakkor tárgyalóvá egyszerűsödött a kivitelezés során.




A tágas fő teret szigetszerűen megjelenő, fekete, fehér és vörös installációk tagolják. Így a fogadópult, ahol a tervek szerint a vendéglátás megkezdődik, egy nagyméretű üveg vetítőfelület, illetve kisebb körülállható bemutatópontok, ahol videó- és hanganyagok kalauzolják a látogatókat. A reprezentatív funkciókat egészíti ki az üzemeltetéshez tartozó zárt szoba, melybe keskeny üvegsávok engednek csak betekintést. A mobilhálózat "agya" dolgozik itt, vagyis az a működtető-hibaelhárító központ, amely a hálózat életben tartásának szoftveres oldalát kezeli.




Mindez a működést szolgálja: a sokoldalú tér a változó felhasználói igényekhez alkalmazkodik. A "trendi" elemeket inkább a kiválasztott mobíliák képviselik, no meg a megjelenő technológia, amit nemcsak a bemutatott termékek, de például a tabletről vezérelhető világítás és hangtechnika is jelent.





Mizsei Anett